home
 

Mantelzorg

Via de wet van 17 mei 2019 (BS 2 juli 2019) tot erkenning van de mantelzorgers, werd een nieuwe vorm van thematische loopbaanonderbreking tot stand gebracht voor werknemers die erkend zijn als mantelzorger van een zorgbehoevende persoon.

De werknemer die gebruik wenst te maken van dit nieuwe thematische verlof, moet voldoen aan een aantal voorwaarden. Hij moet onder meer door zijn ziekenfonds erkend zijn als mantelzorger zoals geregeld door het koninklijk besluit van 16 juni 2020 (BS 25 juni 2020).

De erkenning kan worden aangevraagd vanaf 1 september 2020. Vanaf 1 september 2020 kan de werknemer die als mantelzorger is erkend, dit nieuwe thematisch verlof bij zijn werkgever aanvragen en bij de RVA de uitkering aanvragen waarop hij recht heeft. Een aanvraagformulier en een infoblad zullen binnenkort beschikbaar zijn op www.rva.be.
Meer informatie over de erkenning als mantelzorger kan verkregen worden bij het ziekenfonds. Zo gelden o.a. onderstaande voorwaarden:
• Verklaring op erewoord
De persoon die vormen van bijstand en hulp verleent aan een geholpen persoon kan een aanvraag indien om erkend te worden als mantelzorger. Hij vult daartoe een Verklaring op erewoord voor erkenning als mantelzorger in en bezorgt dit aan zijn ziekenfonds.
• Voor één jaar
Een erkenning als mantelzorger die in aanmerking komt voor sociale rechten blijft maar één jaar geldig.
De aanvraag kan wel verlengd worden als de mantelzorger en de geholpen persoon op erewoord verklaren dat alle voorwaarden nog altijd vervuld zijn. Dat kan met dit formulier: Verklaring op erewoord voor de verlenging van de erkenning als mantelzorger voor een sociaal recht.
De federale overheid zal een centraal register van mantelzorgers en van geholpen personen bijhouden.

Het huidige uitvoeringsbesluit zegt niet op welke sociale rechten de erkende mantelzorger recht zal hebben. Wat wel al vast staat is dat de erkende mantelzorger die een zorgtaak combineert met een job als werknemer mantelzorgverlof zal kunnen opnemen, met recht op een uitkering. In de toekomst zouden nog andere voordelen gekoppeld worden aan het statuut, onder meer op het vlak van tewerkstelling en pensioen.

Nog niet gevonden wat je zoekt?

Zoek op een andere zoekterm of bezorg ons je vraag

 
 

Op zoek naar informatie?

Vind in één klik wat je zoekt.

Zoeken
Generic filters
Exact matches only

 

Van A tot Z

 
 
footer img

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van veranderingen, acties en nieuwtjes. Laat hier je e-mail adres achter. Je privacy is voor ons van groot belang en wordt uiteraard gerespecteerd.

 

 

Wat is de PC311 nieuwsbrief?

Wel, de nieuwsbrief van PC311 wordt maandelijks naar jou verzonden. De laatste weetjes over het werken onder paritair comité 311 en sectorafspraken verschijnen in je postvak In. Met één muisklik ben je up-to-date over alles wat jouw job aangaat.

Wat zijn de voordelen?

Door je aan te melden op de nieuwsbrief ben steeds je op de hoogte. Winacties, nieuws over cao’s, loonsverhogingen, syndicale premies en zoveel meer: dat is de nieuwsbrief van PC311. Aanmelden is dus de boodschap!

Hoe aanmelden?

Maar hoe meld je je nu precies aan voor de nieuwsbrief? De PC311 nieuwsbrief in je mailbox ontvangen is zo simpel als maar kan. Voer je e-mailadres hierboven in en binnen de kortste keren ontvang je een mail.

 

 

Je vindt ons ook op
Facebook

 

© 2020 ACV Puls. Alle rechten voorbehouden.

Met de website www.pc311.be wil ACV Puls, de bediendevakbond van het ACV, op een toegankelijke manier informatie verspreiden onder het winkelpersoneel.

DisclaimerCookie Policy
Website by Shtick

Top